7 клас ТРУДОВЕ НАВЧАННЯ (хлопці)

вайбер 099-63-72-507 
ел. пошта marinalutay84@gmail.com

22.05.2020р. Тема: Презентація виготовлених виробів. Художнє різьблення в Україні

Добрий день, дорогі учні! Пропоную для перегляду цікавий відерматеріал

https://www.youtube.com/watch?v=QPrPdJ9MGnM  Виставку іконостасів представили у Коломиї

https://www.youtube.com/watch?v=uo7J9ZDAGGU Світ душі. Сергій Тищенко (різьбяр по яєчній шкаралупі).



15.05.2020р. 
Тема: Оцінювання виробу. Контроль якості виготовлення та оздоблення виробу геометричним різьбленням
Добрий день, дорогі учні! Опрацюйте, будь ласка, теоретичний матеріал. Це й буде вашим домашнім завданням. Цей матеріал я відсканувала з методичного посібника




8.05.2020р. 
Тема: Оздоблення різьбленої поверхні дерев яних виробів
Добрий день, дорогі учні! Опрацюйте, будь ласка, теоретичний матеріал. 




















































Творче завдання. Пропоную завдання на вибір: або в зошитах напишіть коротенький конспект за даним теоретичним матеріалом, або виконайте практичне завдання на дощечці. Можна виконати два завдання і отримати дві високі оцінки. 
Фото робіт надсилайте у вайбер 099-63-72-507або на ел. пошту marinalutay84@gmail.com
Успіхів вам!!!


24.04.2020р. Тема: Послідовність та правила виконання орнаменту на поверхні виробу


Добрий день, дорогі учні! Опрацюйте, будь ласка, теоретичний матеріал. 
Основні особливості орнаменту: витонченість побудови, естетичність, елементів, симетричність розташування композиційних побудов, точність виконання кожного, елемента. Орнамент—це узор, побудований за допомогою ритмічного чергування і об'єднання елементів. Повторювальний елемент виконаного орнаменту називається рапортом. Розміщення орнаменту визначає загальну композицію. Основу створення орнаменту на поверхні предмета складає стилізація природних форм і додержання осей симетрії.
Мета використання орнаменту. Види орнаменту
Мета використання орнаменту на поверхні предмета—підкреслити конструкцію предмета, природну красу матеріалу, органічно скомпонувати зі створеним образом. Щоб досягти цього, необхідно враховувати колір, тон і текстуру породи. Нерідко текстура оздоблюваної поверхні сама є одним із елементів компонування зображення. Дрібну, різьбу при яскраво вираженій текстурі робити не рекомендується, вона буде невиразною..
Розрізняють одно-, дво-, і багатомотивні орнаменти, їх вибір залежить від оздоблюваного предмета і місця в загальній композиції.
Орнаменти бувають:— стрічкові (як правило по кругу, по предмету)
сітчасті (заповнює всю або центральну частину площини);
круглі (тобто розетки) та змішані.
Якщо розетка розміщена в центрі оздоблюваної поверхні, то такий орнамент називається центричним. Орнаменти бувають симетричні, асиметричні, композиційно замкнуті.
За мотивами орнаменти поділяють на: — геометричні (із різноманітних азбучних, геометричних елементів);
 рослинні (стилізовані природні форми флори);
— зооморфні (стилізовані фігури реального і фантастичного тваринного світу)
 Характеристики стрічкових орнаментів
Стрічкові орнаменти частіше за інші використовуються для декорування поверхні виробів, тому ознайомимося з ними ближче. Площина «розпадається» на дві частини, якщо розділити її по всій довжині або якщо стрічку затонувати сильніше стрічок, що розташовані поряд. І навпаки, стрічка може підкреслити площину, якщо у стрічці є нероздільні елементи.
Вузькі стрічки не декоруються багатомотивним орнаментом.
Кінці горизонтальних чи вертикальних стрічок закінчуються елементами, які відрізняються від декору самої стрічки.
Груба на вид текстура не підходить для тонкої різьби
Послідовність виконання орнаменту на поверхні виробу
Насамперед потрібно вивчити форму площини предмета, на якій виконуватиметься різний орнамент. Підготовку, поверхні площини під оздоблення орнаментом ми розглядали в попередньому матеріалі. Орнамент можна виконувати як безпосередньо на площині (за допомогою креслярських інструментів) з подальшим, вирізьбленням, так і на міліметровому папері чи папері в клітинку з по­дальшим переведенням його на поверхню виробу. (Наведемо приклад розробки стрічкового орнаменту.)
Для розробки орнаменту (геометричного) знаходять центр площини, від якого краще розміщуватиму центрі, по боках, у кутках) основні зображення орнаменту. Викреслюють стрічку чи рамку кайми. Стрічку кайми ділять на необхідну кількість прямокутників. Прямокутники розділяють діагоналями на трикутники і т. д. Починати вибудовувати орнаменти слід зі стрічкових, а потім виконувати сітчасті.
Виконуючи ескіз орнаменту, потрібно пам'ятати, що всі природні форми мають узагальнюватись, в орнаментальних мотивах даються лише їхні характерні риси (мал. 37). .
На малюнку показана стилізація рослинного й геометричного орнаментів.
Вибираючи орнамент, слід врахувати його відповідність певному стилю, формі, призначенню, розмірам виробу Симетрія — один із найрозповсюдженіших принципів побудови орнаментів. Відомо два основні види симетрії — дзеркальна і осьова. Фігура людини — типовий приклад дзеркальної симетрії. Така симетрія називається дзеркальною тому, що стосовно середньої лінії обидві половини людського тіла становлять ніби дзеркальне відбиття. А осьова симетрія характерна рівновіддаленістю точок відносно осі (а не площини, як у першому випадку). Симетрична фігура немов обертається навколо осі, залишаючись у межах кривої, яка її описує. До симетричних штучних тіл відносять токарні вироби. Гармонійна форма створюється за законами краси. Процес створення гармонійної форми називається композицією.
Композиція спирається на необхідні якості або властивості майбутнього виробу. Ці якості ґрунтуються на особливостях сприймання і називаються категоріями композиції. Головними з них є органічність і цілісність форми, пропорційність і ритм, масштабність, пластичність, колір і поєднання кольорів. Розгляньмо деякі з цих категорій.
Творче завдання. Пропоную завдання на вибір: або в зошитах напишіть коротенький конспект за даним теоретичним матеріалом, або виріжте будь-який орнамент на дощечці. Можна виконати два завдання і отримати дві високі оцінки. 
Фото робіт надсилайте у вайбер 099-63-72-507або на ел. пошту marinalutay84@gmail.com
Гарного вам настрою та будьте здорові!!!


17.04.2020р.  Тема:Види композиційних поєднань різьблених елементів. Різьблення багатопроменевої розетки
Комбінуючи основні елементи геометричної різьби: лінії, жолобки, шашечки, сітки, трикутники, тригранні кутики із заглибленням у центрі.—.можна побудувати чимало цікавих композицій. Розгляньмо технологію побудови найпростіших із них.

Як приклад, можна розглянути орнамент із двох рядів трикутників, які ніби вставлені один в інший, отримуємо смуги — «завиваник» (мал. 24 г); з двох рядів трикутників, розташованих один проти одного, але зі зміщенням, утворюється зубчаста смуга — «кривулька» (мал. 24 б); ланцюжок із ромбів, кожен із яких складається з двох трикутників,з основами, розташованими одна до одної, називають «бусики» (мал. 24 в). Дещо складніші узори з трикутників у ромбі (мал, 24 г, є).


Можливі зразки композиційних поєднань у вигляді смуг зображені на мал. 25.

  1. Різьблення стрічкових геометричних узорів

Розмітку стрічкових геометричних узорів виконуємо за схемою, що зображена на мал. 23.

Стрічкові узори в масштабі 1:1 переводимо на прозору кальку, а потім на оздоблювану поверхню. Розгляньмо послідовність різьблення деяких із них.

При різьбі «завиваника» надрізають обидва ряди трикутників! Підрізку виконують спочатку одного ряду, повернувши дощечку на 180°, — іншого.

Щоб вирізьбити ланцюжок ромбів, бусики, вирізати колоту бусинку починають з точки перетину діагоналей, ставлячи косячок носочком до себе в цю точку,- притримуючи великим пальцем лівої руки (нахил косячка вбік повинен бути 20—30°). Правою рукою врізають косячок у деревину, а лівою легенько проштовхують ним вперед — перша надрізка. Пізніше дощечку повертають на 90° проти годинникової стрілки. Косячок ставлять, як принадрізці трикутника, але з нахилом 20—30°. При врізанні в деревину його дещо відтискують правою рукою до себе — друга надрізка. Після цього різець ставлять на середину бусинки під кутом 45—50° і підрізають її.

Запитання для самоконтролю

1.3 яких азбучних елементів складаються стрічкові геометричні орнаменти?

2. Як полегшити розмітку стрічкових геометричних орнаментів?

Запитання та завдання

Під час різьблення потрібно дотримуватись таких правил організації праці:

Трудові завдання

Варіант 1. Переведіть за допомогою кальки один зі стрічкових елементів (мал. 23) на поверхню заготовки. Виконайте різьблення.

Варіант 2. За допомогою креслярських інструментів зробіть розмітку на дошці, використовуючи мал. 23.

Творчі завдання

  1. Розмітьте та виконайте узор «сіяння» (мал. 26,27).





2. Виконайте розмітку узору за власним задумом.

Різьблення багатопроменевої розетки

Послідовність розмітки розетки:

На дошку наносять рисунок квадратів.

З кутів квадратів проводять діагоналі.

З центра квадрата креслять циркулем два концетричних кола. Радіус зовнішнього кола більший від радіуса внутрішнього на 3—5 мм (залежно від розміру розетки

Велике коло ділять на 12 або 16 секторів, мале — на 24 або 32.

Кінцеві точки радіусів внутрішнього і зовнішнього кіл сполучають прямими.

Послідовність різьблення розетки:

Різьблення починають з вертикальних надрізів. Їх зручно робити рухом до себе, тому дошку повертають по колу. Потім ріжуть грані променів від центра розетки рухом до себе, з нахилом різака вправо і вліво. При цьому однією рукою притримують дошку і поступово повертають її в процесі вирізування, а другою рукою ріжуть. Різьблення виконують уздовж волокон, упоперек і навскоси. Третю, коротку, грань променя ріжуть останньою. Це роблять так само, як і підрізування кутів, але в цьому разі, косячок рухається не по прямій, а по дузі (мал. 28).

Треба пильнувати, щоб грані променів були прямими, чіткими, ширина та глибина їх — однаковими.

Доцільно підрізку виконувати в два прийоми — чорнову і чистову. Спочатку підрізаємо під кутом 10—15°, а потім—з нахилом різця 30—45°.

Запитання для самоконтролю

1. У якій послідовності виконують розмітку й різьблення узору «сіяння»?

2. Назвіть стрічкові геометричні орнаменти.

  1. Яким інструментом виконують різьблення; який його кут загострення?

  2. Яких правил техніки безпеки потрібно дотримуватися під час різьблення?

Запитання та завдання

  1. Розмітку виконують за допомогою__________________________

  2. Коло ділять на__________рівних частин.

  3. Надрізку викопують під кутом___________

  4. Під час підрізки різець тримають під кутом_______до поверхні дощечки.                                                                             Домашнє завдання
Розмітьте в зошиті розетку, поділену на 12 рівних частин.

1.3а допомогою кальки переведіть мал. 38 на поверхню дощечки і вирізьбіть багатопроменеву розетку.

2. Вирізьбіть багатопроменеву розетку R =25; і R =22 (поділ кола на 10 частин).

Фото робіт надсилайте у вайбер 099-63-72-507
або на ел. пошту marinalutay84@gmail.com
Гарного вам настрою та будьте здорові!!!




10.04.2020р. Тема: Технологія оздоблення виробів технікою геометричного різьблення. Професія різьбяра по дереву
(продовження теми)

Увага! Хто забув у мене в кабінеті дощечки, зателефонуйте і я вам передам їх на вулиці (на відстані з дотриманням карантинних норм).
Добрий день, дорогі учні! Перегляньте, будь ласка, ці відеоролики та створіть один із запропонованих на схемі візерунків.
Трафареты и шаблоны для резьбы по дереву

https://www.youtube.com/watch?v=Ej0BZtOpk9M Мій путівник. Львів - музей лемківської різьби та писанки

https://www.youtube.com/watch?v=IOH-tfmd5pk  Докладно. Виставка різьби по дереву


Фото робіт надсилайте у вайбер 099-63-72-507
або на ел. пошту marinalutay84@gmail.com


Гарного вам настрою та будьте здорові!!!


3.04.2020р. Тема: Технологія оздоблення виробів технікою геометричного різьблення. Професія різьбяра по дереву

https://www.youtube.com/watch?v=nR6XQwZl3EI  Хочу бути. Різьбяр по дереву
Перегляньте, будь ласка, відеоролик. Він дуже цікавий!!!

Наближається Великдень! Не зважаючи на карантин та вимушену ізоляцію по домівках,  важливо, щоб ми провели це свято в колі рідних, дорогих на найближчих людей!!! А подарунок рідним, зроблений власноруч, нехай зізріє ваші душі напередодні свята та додасть гарного настрою! Отже, варіанти подарунків: 

Це досить поширена техніка, яку найчастіше застосовують для створення декоративних кульок з ниток. Використовуючи її, у вас вийде дуже красивий кошичок, в яку ви зможете помістити невеликі великодні сувенірчики.  Тут все просто. Вам буде потрібна повітряна кулька, нитка для в'язання, клей, будь-який жирний крем і декоративні елементи для прикраси. Надуйте кулю до яйцевидної форми і гарненько змастіть її кремом, щоб потім кулька краще відокремилася від ниток. Опустіть нитки в клей і після того, як вони добре просочаться, почніть обмотувати ними кульку. Шар з ниток слід робити досить товстим, куля при цьому практично не має просвічуватися. Коли робота буде виконана, залиште на добу до повного висихання. Великодні вироби, вироби до Великодня своїмируками, вироби до Великодня для дітей, як прикрасити крашанку своїми руками, святковий декор, великодні композиції, великодні наддверних вінки .. Фото №19 Коли конструкція повністю висохне, проткніть кулю голкою і обріжте хвостик, нехай сам куля залишається поки всередині. Великодні вироби, вироби до Великодня своїмируками, вироби до Великодня для дітей, як прикрасити крашанку своїми руками, святковий декор, великодні композиції, великодні наддверних вінки .. Фото №20 Далі за допомогою ножиць виріжте отвір по центру таким чином, як показано на фото, витягніть кульку. Скористайтеся стрічкою для декору: можете приклеїти її по зрізу, або ж по колу кошика. Дійте на свій розсуд. Готовий кошик наповніть солодощами, фарбованими яйцями, зайчиками і т.д. Великодні вироби, вироби до Великодня своїмируками, вироби до Великодня для дітей, як прикрасити крашанку своїми руками, святковий декор, великодні композиції, великодні наддверних вінки .. Фото №21

Чудовим подарунком до Великодня будуть такі підставки для крашанок у вигляді зайчиків:
Великодні вироби, вироби до Великодня своїмируками, вироби до Великодня для дітей, як прикрасити крашанку своїми руками, святковий декор, великодні композиції, великодні наддверних вінки .. Фото №18
Робити їх дуже просто, а клаптик тканини знайдеться у будь-якому домі
Якщо у батьків є вільний час, творіть разом!!!Отримуйте задоволення від роботи!!!
Фото шедеврів надсилайте у вайбер 099-63-72-507
або на ел. пошту marinalutay84@gmail.com
Гарного вам настрою та будьте здорові!!!


27.03.2020р. Тема: Технологія оздоблення виробів технікою геометричного різьблення
Перша частина.
 Різьблення по дереву є одним з найдавніших видів художньої обробки деревини. Протягом багатьох століть і навіть тисячоліть людина оздоблювала свої помешкання різьбленими виробами: посудом, меблями, іншими речами домашнього вжитку, іграшками і навіть культовими предметами. На цьому уроці ви познайомитеся з контурним та тригранно-виїмчастим різьбленням. Контурне різьблення має основний елемент - лінію (мал. 67, а). Форма її може бути різноманітною: пряма, дуга, хвилька тощо. Поєднанням таких ліній утворюють композицію геометричного або сюжетного характеру.
Тригранно-виїмчасте різьблення має переважно лунки у формі тригранної піраміди (мал. 67, б). У поєднанні контурного та тригранно-виїмчастого різьблення отримують геометричне різьблення.
Мал. 67. Елементи різьблення

Отже, геометричне різьблення (мал. 68) виконують у вигляді виїмок або виступів геометричних фігур: пірамідок, сфер, конусів та ін., які на поверхні заготовок утворюють трикутники, чотирикутники, кола, овали тощо. їх поєднання в різних комбінаціях дає можливість виконувати на поверхні виробу узори, стилізовані сюжети, орнаменти тощо.
Мал. 68. Фігури геометричного різьблення: а - трикутник; б - ромб; в - «змійка»; г - піраміда; д - зірочка; е – розетка
До різьбярського інструменту належать ножі різних форм та стамески. Для деяких видів робіт використовують звичайний ніж з двостороннім загостренням леза. Основним інструментом для виконання тригранних і чотиригранних лунок є косий ніж (мал. 69, а).
Мал. 69. Ніж-різак: а - будова; б - спосіб виготовлення
На допомогу вчителю. За відсутності в навчальних майстернях потрібного ножа його можна виготовити (мал. 69, б). Найпростіший спосіб виготовлення косого різака полягає в тому, що лезо виготовляють з уламка полотна слюсарної ножівки або стрічкової пилорами, а ручку - з двох половинок. Ручку виготовляють з деревини м’якої породи. В одній з половинок прямою стамескою вирізують паз для леза. Глибина його має бути меншою за товщину леза для міцної фіксації в ручці. Половинки намащують клеєм ПВА, вставляють лезо в паз. Зверху накладають другу половинку і стискають у лещатах або за допомогою струбцин.

Довжина леза скісного ножа повинна коливатися в межах 20...50 мм, ширина - 8...20 мм, товщина - 1...2 мм. Кут нахилу різальної крайки становить 55...70°, а кут загострення - 15.20°.
Потім учитель переходить до пояснення технології виконання тригранно-виїмчастого різьблення. Тут необхідно звернути увагу учнів на те, що процес отримання будь-якої фігури в тригранно-виїмчастому різьбленні складається з двох операцій - наколювання і підрізування. Для цього необхідно взяти ножа в праву руку (лівші виконують усе навпаки).
Учитель демонструє послідовність виконання елемента «кутик».
Великий палець повинен лягти на скошену частину ручки. Це необхідно для того, щоб запобігти сповзанню руки під час натискання. Далі носок ножа суміщають з вершиною зрізу, а різальну крайку направляють точно по лінії правої сторони фігури. Тримаючи ніж вертикально, сильно натискують на нього, щоб носок заглибився на 1...1,5, а в окремих випадках - до 2 мм (мал. 70, а), потім опускають п’ятку ножа до перетину бічної лінії сколювання з горизонтальною лінією розмітки (мал. 70, б). Після цього повертають ніж у вертикальне розташування і витягують його. Потім необхідно відтворити наколювання правої сторони наступної лінії - і так до кінця. Так само проводять наколювання лівої частини.
Мал. 70. Виконання елемента «кутик»
Надалі виконується інша операція - підрізування. Для її виконання потрібно прикласти різальну крайку ножа до правої сторони зрізу так, щоб носок ножа співпав з його вершиною (мал. 71, а). Потім треба відвести руку з ножем назад, слідкуючи за тим, щоб збереглася паралельність між різальною крайкою і правою стороною зрізу (мал. 71, б). Після надавлювання на ніж його носок опиниться у вершині трикутника, а різальна крайка - на правій стороні трикутника. У результаті цього підрізаний трикутник відколеться (мал. 71, в).

Мал. 71. Прийом підрізування
Учитель демонструє виконання елемента «трикутна пірамідка» (мал. 72).
Спочатку виконують наколку у вертикальному положенні косого ножа. Найглибшою вона має бути в центрі. Далі в похилому положенні зрізують елементи, заглиблюючись до центру, там і буде найглибша наколка. Так утворюються грані тригранних лунок.
Мал. 72. Вирізання трикутної пірамідки: а - розташування на поверхні; б - технологія різання
Щоб процес виконання завдань був безпечним, необхідно звернути увагу учнів на дотримання певних правил безпеки, а саме:
- Під час різання робоча рука (та, у якій знаходиться ніж) повинна бути міцно притиснута до поверхні стола, цим досягається можливість вільного руху кисті.
- Усі рухи повинні здійснюватися тільки кистю.
- Утримуючи заготовку другою рукою, потрібно слідкувати за тим, щоб її пальці не перебували на шляху різання.

Надалі учні беруться до виконання практичної роботи Виконання вправ на різьблення.
Опанування прийомів різання доцільно розпочати з вирізування простих двогранних кутів у вигляді трикутника, ромба, «драбинки», «змійки» тощо (мал. 73).
Мал. 73. Орієнтовні завдання
Ви маєте виконати елементи геометричного різьблення на заздалегідь підготовленій основі, а потім зробити шліфування поверхні. Але, якщо ви залишили дошки у мене в кабінеті, тоді я дам вам інше завдання (див. нижче). 

Мал. 74. Орієнтовні композиції
А це друга частина - матеріал для повторення та закріплення (ми це вивчали у лютому)


   Цікавим і привабливим є оздоблення виробів геометричним різьб­ленням, у якому орнаментальні мотиви складаються з простих гео­метричних елементів: ліній, трикутників, квадратів, прямокутників, ромбів, кіл, вирізаних різцем на поверхні виробу.
Існує багато видів геометричного різьблення.  Одним із видів є тригранно-виїмкове різьблення. Основним елементом є вирізана тригранна піраміда.  В чистому вигляді використовується рідко. Основні елементи, крім тригранної піраміди, - це чотиригранна піраміда, вічко, зубчик. Елементи поєднують між собою в стрічкові орнаменти, в розети.
Власне геометричне різьблення – це комбінація тригранно-виїмкового різьблення та контурного геометричного різьблення. Застосовується найчастіше, оскільки поєднання двох технік різьблення дає більш повноцінні композиції.
Найпростішими елементами геометричного різьблення є двогранні виїмки прямолінійної або кри­волінійної форми різної ширини і глибини. Повторення прямих виї­мок, розміщених вертикально або під кутом, утворюють узор, який називають драбинкою. Технологія його виконання подібна до технології контурного різьблення.
Кон-турне гео-метричне різьблення має свою історичну назву «ільчасте письмо». Воно утворюється прорізанням неглибоких тоненьких ліній - заглиблень, що мають вигляд тоненької сітки. По­дібним чином утворюються інші орнаментальні мотиви: «січені зубці», «огірочки», «кривульки» тощо
1.          Інструменти для різьблення. Технологія різьблення.
Для виконання різьблення необхідно мати набір спеціальних різальних інструментів: стамесок, ножів-різаків, а також креслярське приладдя - твердий олівець, шило, металеву лінійку з міліметровими поділками, косинець, циркуль.
Для тригранно-виїмкового різьблення  достатньо лише одного косого ножа.
Для геометричного різьблення крім косого ножа потрібні півкруглі стамески, кутик.
Різьблення виконують після розробки на аркуші паперу відповідної композиції та перенесення її на виріб.
Наносять композицію через копірку. Але більш точним є перенесення композиції за допомогою циркуля та вимірника.
Геометричне різьблення виконують на чис­тих, добре виструганих та відшліфованих дошках м'яких і твердих порід деревини зі слабо вираженою текстурою. Звичайно, краще починати вправи і перші роботи на деревині м'яких порід (липа, верба, вільха, каштан).
Під час виконання тригранно-виїмчастого різьблення різак тримають чотирма пальцями, а великий палець має впиратися у ручку різака, або лежати на скошеній верхній частині різака.
Робоче положення різака може бути «до себе» і «від себе». Рука повинна лежати на дощечці для контролю за рухом різця. При ружові від себе інколи допомагають великим пальцем лівої руки.
Найпростішими елементами орнаменту для різьблення є паралельні лінії вздовж і впоперек деревини.
При обробці деревини різанням слід до­держувати двох основних правил:
1. Різати потрібно за волокном, щоб зрізані кінчики волоком притискати різцем,  а не рухатися порти них. Різ буде чистим.
2. Якщо елемент розташований таким чином, що його необхідно зрізувати вздовж волокон, то його зрізують найпершим, щоб не сколоти його.
Від правильного виконання цих правил залежить якість різьблення.
Основним елементом тригранно-виїмчас­того різьблення є тригранна виїмка. Залеж­но від техніки виконання виїмки можуть бути рівнобедреними, рівносторонніми із заглибленням у центрі, рівнобедреними із заглибленням біля основи.
На заготов­ку наносять горизонтальні лінії на відстані 5... 10 мм одна від одної. Потім будують рівносторонні трикутники. Три­маючи різак вертикально, наколюють промені трикутника від вершини кожного кута. При вершині наколювання має більшу глибину. При наближенні до кута глибина зменшується нанівець.
 Потім кінчиком косого ножа зрізують кожен елемент окремо. Кінчик ножа повинен йти від вершини до вершини трикутника. В середині максимальне заглиблення. Ніж ставимо під кутом. Чим більший кут, тим глибші будуть виїмки. В кожного різьбяра своя улюблена глибина. Для малих елементів зі стороною трикутника 5-10 мм глибина повинні бути приблизно 3-5 мм.
Для вирізування вигнутих довгих тригранних елементів використовують косий ніж з меншим кутом леза.

Завдання: зробіть, будь ласка, невеличкий стислий конспект за першою частиною.
Хлопці! Деякі з вас залишили свої дошки у мене в кабінеті, а це означає, що не кожен зможе виконати практичну роботу. Отже, у кого дошки вдома та нормальні, не зламані та безпечні різці, спробуйте виконати будь-який з цих візерунків.

Ознайомтеся з коротким, але дуже цікавим відеороликом
https://www.youtube.com/watch?v=XHyn6Zwza-4  Різьблення по дереву ДМИТРО СИВАК


Фото конспектів та, по можливості, практичних виробів надсилайте у вайбер 099-63-72-507
або на ел. пошту marinalutay84@gmail.com
Гарного вам настрою!


20.03.2020р. Тема: Технологія геометричного різьблення 
по дереву

Любі учні! Тільки ми з вами почали опановувати основи геометричного різьблення по дереву, як почався карантин... Пропоную освіжити та поглибити свої знання з даного розділу.

Ознайомтеся з текстом та зробіть коротенький конспект у зошиті.

ГЕОМЕТРИЧНЕ РІЗЬБЛЕННЯ ПО ДЕРЕВУ - один з самих древніх і поширених видів дерев'яного орнаментального різьблення. Геометричне різьблення виконується у вигляді двух-, трьох- і чотиригранних виїмок, утворюючих на поверхні узор з геометричних фігур — смуг, трикутників, квадратів, кіл, сегментів. З цього простого різання, що виконується одним інструментом — ножем-косяком, створюють багатющі формою і ритмам узори, вживані для прикраси різних предметів домашнього ужитку..
Геометричне різьблення вигідно відрізняється від інших видів різьблення великою різноманітністю прийомів художнього оздоблення дерев'яної поверхні. В той же час це різьблення не складне для виконання, вона не вимагає, як рельєфне різьблення, спеціальних знань теорії малюнка, складного набору інструментів.
Тригранно-виїмчасте різьблення — це різьблення, різьбленими елементами якого є трикутники, прямокутники, трапеції, квадрати, ромби.
Техніка вирізування елементів тригранно-виїмчастого різьблення однакова і складається з двох етапів: наколювання і підрізування (мал. 2).
Вирізують трикутник так. На його середину наносять крапку, в яку вставляють носик ножа, а рукоятку розташовують строго вертикально. П'яту ножа направляють до однієї з вершин трикутника і із зусиллям натискують на рукоятку так, щоб носик на 2—3 мм увійшов до деревини, а п'ята ледве торкнулася вершини трикутника. Від середньої крапки роблять наколювання і до двох останнім вершинам трикутника, при цьому повертають дошку, а не ніж. Після наколювання приступають до підрізування. Залежно від глибини різьблення косяк тримають під кутом 30—45° до поверхні дошки, ставлять його до вершини трикутника і повільно ведуть вістря уздовж сторони трикутника, поступово заглиблюючи носик до середини на 2—3 мм; від середини у міру наближення до іншої вершини, поступово виводять носик косяка на поверхню дошки. При правильному і точному підрізуванні від дошки легко відділяється маленька тригранна пірамідка. Обернувши дошку на 120°, роблять наступне підрізування і витягують другу пірамідку, а при черговому підрізуванні — третю, останню. Так вибираються всі елементи.
Тригранні виїмки можна робити кутовим різаком, який має кут між двома лезами 70—80° і однобічне заточування. Кутовим різаком зручно отримувати неглибокі виїмки, він зігнутий у бік фасок заточування на 20—30° або закріплений під таким нахилом до ручки.
Тригранно-виїмчасте різьблення досить ефектно виглядає на білій деревині, але її можна тонувати і підфарбовувати.
Для різьблення вибирають добре висушену однорідну деревину всіх листяних порід без яскраво вираженого малюнка текстури (берези, липи, осики, тополі, вільхи, верби і ін.).
Мініатюрне різьблення виконують на твердій деревині самшиту, груші, яблуні, клена і граба.
Різьблення крупними елементами застосовують на деревині хвойних порід, оскільки форма різьблення з дрібними елементами спотворюватиметься річними шарами. Крім того, не виключено сколювання деревини уздовж волокон. Саме тому деревину сосни застосовували в основному для різьблених прикрас селянських хат.
Заготівку для різьблення потрібно ретельно застругати, але ні в якому разі не зачищати наждачним папером, оскільки найдрібніші частки абразиву, застряючи у волокнах деревини, при різьбленні потрапляють під лезо стамески або ножа і туплять його. Це робиться лише після завершення всіх різьблених робіт.
Додати виробу колір старого дерева можна за допомогою протрави. Готують її таким чином. У оцет кладуть шматки сталевого дроту або цвяхи і залишають на декілька діб, потім розбавляють водою і наносять розчин на поверхню деревини кистю або ганчірковим тампоном, укріпленим на дерев'яній рукоятці. Операцію треба виконувати в гумових рукавичках.
Висохлу після тонування поверхню різьбленого виробу злегка шліфують дрібним наждачним папером; виступаючі елементи яснішають, і різьблення виглядає контрастнішим і рельєфним.
Основними елементами узору скобчате різьблення є скобчата виїмка (нігтик), що виконується напівкруглою стамескою або різаком із заоваленим (напівкруглим) лезом і ножом-косяком.
Для скобчате різьблення характерні плавні округлі лінії і м'які переходи світлотіней в жолобчастих виїмках. Найчастіше цим різьбленням прикрашали ковши, сільниці, вальки для вибивання і рубель для гладіння білизни, іграшки, шкатулки, прядки, деталі ткацьких верстатів. Знамениті городецькі донця з осики, інкрустовані мореним дубом, прикрашалися одночасно скобчатим і контурним різьбленням.
Техніка скобчато-контурного різьблення дозволяла лаконічно і живо передавати сцени, що відбувалися в теремах: святкове гуляння, бесіду за самоваром, завзяті російські танці. У нижній частині прядки зображалися сцени, які могли відбуватися лише поза теремом: прогулянки, гуляння, поїздки жениха на санях до нареченої...
Ярославські майстри вирубували прядки з березової деревини. І це не випадково. На досить твердій, щільній і однорідній деревині ніж і стамеска залишали дуже чіткий і гладкий зріз без сколов.
Скобчате різьблення можна зустріти і на багатьох інших виробах з деревини, як правило, у поєднанні з іншими видами різьблення. Застосовували її і при виготовленні пряникових дошок. Вони вирізувалися з твердішої деревини, ніж береза, в основному з груші або клена. Майстри знали: чим щільніше і твердіше деревина, тим складніше і дрібніше може бути різьблення з тонким опрацюванням деталей.
Скобчате різьблення нерідка служить декором об'ємного різьблення. Її можна зустріти на скульптурно оброблених деталях ткацького верстата, на судинах у вигляді тварин — коня. На іграшках вона незамінна там, де потрібно імітувати, наприклад узори на одязі казкових персонажів, пташине оперення або риб'ячу луску.
Скобчату різьбу можна з успіхом застосовувати і при прикрасі сучасних виробів з деревини: шкатулок, скриньок виточених на токарному верстаті, обробних дошок і декоративних настінних панно. Набувши навичок роботи з напівкруглою стамескою, можна самому створювати оригінальні орнаментальні композиції. Треба лише пам'ятати, що найбільш чистий зріз виходить лише тоді, коли підрізування виконується або уздовж волокон, або під кутом до волокон. Підрізування впоперек волокон дає шорсткий зріз. Ці особливості потрібно враховувати при виборі різьбленого узору.


Це відео стане вам у нагоді:
https://www.youtube.com/watch?v=xyWZJkNzjTw&t=2309s

Хлопці! Деякі з вас залишили свої дошки у мене в кабінеті, а це означає, що не кожен зможе виконати практичну роботу. Отже, у кого дошки вдома та нормальні, не зламані та безпечні різці, спробуйте зробити ось такий візерунок.


Фото конспектів та, по можливості, практичних виробів надсилайте у вайбер 099-63-72-507
або на ел. пошту marinalutay84@gmail.com
Гарного вам настрою!

Немає коментарів:

Дописати коментар